خانه / آموزشی / استرس در کنکور و تکنیک‌های رهایی از استرس قبل کنکور

استرس در کنکور و تکنیک‌های رهایی از استرس قبل کنکور

استرس در کنکور و تکنیک‌های رهایی از استرس قبل کنکور

Stress Relief Techniques

تکنیک‌های رهایی از استرس کنکور 

بیشتر دانش آموزان با احساس عذاب آور استرس در امتحان و کنکور آشنا هستند و حتی ممکن است به دلیل شدت استرس در جلسه امتحان یا کنکور نتیجه ی مطلوبشان را به دست نیاورند. کنترل استرس قبل از کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این مقوله ی به ظاهر کم اهمیت میتواند زحمات و تلاش‌های چند ماه درس خواندن شما را هدر بدهد و نتیجه آن چیزی نباشد که حق شما بوده است، در این مقاله روش‌های کاربردی جهت مقابله با استرس و تکنیک‌های رهایی از استرس قبل از کنکور را به شما آموزش می‌دهیم تا با خیال آسوده در جلسه کنکور حاضر شوید.

قبل از شروع بحث، باید این را بدانید که استرس یک ویژگی کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است که در همه ی انسان‌ها وجود دارد و در حالت عادی برای پیشبرد کارهای شما به سوی هدفی که در پیش گرفته اید لازم است و اگر استرس وجود نداشت شاید هیچ انگیزه ای برای درس خواندن نداشتید اما اگر همین استرس از حد مفید و سازنده ی خود خارج شود، می‌تواند اثرات جبران ناپذیری را بر سلامت جسم و روح داوطلبان کنکور بگذارد.

 

برنامه ریزی و مدیریت زمان برای درس خواندن

یکی از مهمترین دلایل استرس داوطلبان کنکور نداشتن برنامه ریزی منسجم و عدم توانایی در مدیریت زمان است. افرادی که از ابتدا برنامه ریزی و هدف مشخصی برای درس خواند خود نداشته اند و در تقسیم بندی صحیح زمان دچار مشکل هستند، معمولا در روزهای قبل از کنکور بیشتر از دیگران دچار سردرگمی‌و استرس می‌شوند، سعی کنید روی تخصیص زمان بندی و برنامه ریزی در کنکور بیشتر کار کنید، البته بهتر است به این نکته توجه کنید که بحث مدیریت زمان تنها به کنترل زمان و افزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد، بلکه شامل هر چیزی که منجربه افزایش بهره وری در مطالعه باشد می‌شود.

مبحث زمان بندی و برنامه ریزی در هر شخص ممکن است متفاوت باشد زیرا نقاط ضعف دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است، مثلا بعضی‌ها نیاز است در دروس تخصصی وقت بیشتری را بگذارند و بعضی دیگر در دروسی مانند زبان انگلیسی، بنابراین اگر شما از امروز با برنامه پیش بروید حتما در روزهای کنکور استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

 

پیشنهاد می‌کنم مطلب (( چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم  )) را مطالعه کنید. >>

 

رهایی از استرس در کنکور با تغذیه سالم

نوع تغذیه، تاثیر بسیار مهمی‌در سطح یادگیری و کاهش استرس داوطلبان کنکور دارد، در این روزها بهتر است برخی از خوراکی‌ها را بیشتر مصرف کنید و از مصرف برخی دیگر از آن‌ها که برای شما مضر هستند اجتناب کنید:

  • از خوردن صبحانه غافل نشوید زیرا خوردن صبحانه ایستگاه اول در فرایند سوخت و ساز روزانه ی بدن به حساب می‌آید و سطح قند خون در بدن شما را تنظیم میکند.
  • حتما در طول روز دست کم، پنج وعده میوه و سبزیجات میل کنید و از غذاهایی که سرشار از ویتامین‌های B،C و منیزیم هستند در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید.
  • خوردن شیر و ماست و دیگر لبنیات، بادام درختی، تخم مرغ، ماهی، انواع مغزها و دانه‌ها،انواع غذهای دریایی و غلات باعث افزایش هورمون سروتونین در مغز شما می‌شوند، این هورمون یک هورمون شادی بخش است که در مغز ترشح می‌شود و سطح استرس شما را کاهش می‌دهد.
  • قبل از کنکور از خوردن انواع ترشی، ادویه جات، سوسیس، مواد غذایی کافئین دار مانند چای و قهوه، نوشابه‌های گاز دار و مواد غذایی که حاوی افزودنی‌ها هستند خوددرای کنید.
  • چند روز قبل از کنکور از خوردن غذاهای بیرون و هر نوع غذایی که ممکن است به مسمویت شما بیانجامد اجتناب کنید.

ورزش کنید تا از استرس در امان بمانید

فواید ورزش کردن را دست کم نگیرید، حتی انجام ورزش‌های ساده و حرکات ورزشی ملایم به کاهش استرس شما بسیار کمک میکند، سعی کنید ورزش کردن را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهید، انجام حرکات ورزشی باعث افزایش سروتونین و کاهش استرس در شما می‌شود.

 

استرس در کنکور

 

 

خواب کافی و کاهش استرس در کنکور

خواب منظم و لذت بخش چیزی است که در زمان کنکور بیشتر از قبل به آن نیاز دارید. کم خوابی و بی خوابی در شب قبل از کنکور باعث کاهش تمرکز و افزایش استرس شما داوطلبان عزیز می‌شود. بنابراین لازم است شب قبل از کنکور حداقل ۸ ساعت بخوابید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید، این که تا پاسی از شب بیدار بمانید و همچنان کتاب‌های خود را مرور کنید نه تنها کمکی به یادگیری شما نمیکند بلکه استرس را در شما را افزایش می‌دهد.

 

قبل از کنکور بیشتر در کنار دوستان و خانواده باشید

روزهای قبل از کنکور باید بیشتر به روابط اجتماعی خود توجه کنید، با دوستان و خانواده خود وقت بگذرانید، مشکلاتتان را با آن‌ها در میان بگذارید و زمان بیشتری را برای خوش گذرانی و خندیدن با آن‌ها در نظر بگیرید، صحبت کردن و بودن در کنار خانواده و دوستان استرس شما را کاهش میدهد و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک بسیار زیادی میکند.

 

آیا هنوز مطلب ((در سال کنکور با دوستان چه کنیم؟ )) را مطالعه نکرده اید؟؟؟ >>

 

رقابت و مقایسه با دیگران ممنوع

بزرگترین و مهمترین رقیب شما در کنکور خودتان هستید، اصلا نیازی نیست مدام خود را با دیگران مقایسه کنید زیرا این کار فقط باعث هدر رفتن وقت و افزایش استرس شما می‌شود، مثبت باشید و در کنار درس خواندن زیبا فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *