خانه / آموزشی / گفتگو با امیررضا براتی رتبه یک تجربی

گفتگو با امیررضا براتی رتبه یک تجربی

گفت‌وگو با امیررضا براتی دارنده رتبه یک کشوری گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری ۹۷

امیررضا براتی :((اگر دانش‌آموزی مصمم باشد ، نیاز به امکانات عجیب‌وغریب ندارد!))

 

این روزها بسیاری از مؤسسه‌های آموزشی و انتشارات مختلف به سراغ دارندگان رتبه‌های تک‌رقمی می‌روند و با تبلیغ‌های رنگارنگ خود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی، اعلام می‌کنند که داوطلب مورد نظر فقط به یاری کتاب‌ها،کلاس‌ها،معلم‌ها یا مشاوران آن‌ها موفق به کسب رتبه موردنظر شده‌اند!!!

از همین رو، بر آن شدیم تا با آقای امیررضا براتی، دارنده رتبه یک کشوری در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری سال۹۷ ، گفت‌و‌گویی داشته باشیم. از او خواستیم که درباره نحوه مطالعه‌اش و نکات دیگری که برای داوطلبان آزمون سراسری مهم است، سخن بگوید. با تشکر از همکاری آقای براتی، نظر شما را به پاسخ‌های این داوطلب کوشا و توانمند قوچانی جلب می‌کنیم.

Talk with Ali Barati Rank one

امیررضا براتی
امیررضا براتی رتبه یک تجربی ۹۷

نحوه مطالعه دروس مختلف برای آزمون سراسری

روش مطالعه ادبیات

امیررضا براتی : ادبیات را به صورت موضوعی مطالعه می‌کردم؛ یعنی شش مبحث اصلی ادبیات شامل: قرابت مفهومی، زبان فارسی، آرایه‌ها، لغات، تاریخ ادبیات و املا را به صورت تفکیک شده می‌خواندم و تست می‌زدم؛ البته مباحثی مثل لغات و تاریخ ادبیات را بسیار مرور می‌کردم تا در خاطرم بماند؛برای مثال، شاید بعضی از لغات را ۱۰ یا ۱۲ بار خوانده باشم. برای مابقی مباحث نیز بیشتر تست می‌زدم تا مطالعه کنم؛ چون معتقدم که با تست زدن، لِم سؤال دست داوطلب می‌آید. درکل به طور میانگین روزی یک ساعت برای مطالعه ادبیات وقت می‌گذاشتم.


روش مطالعه عربی

امیررضا براتی : تلاش می‌کردم تا از روی کتاب درسی مطالب را یاد بگیرم و بعد با توجه به آموخته‌هایم و تکنیک‌های تست زنی، تست بزنم؛ برای مثال، خیلی وقت‌ها در سوال‌های ترجمه، بررسی کل سوال لازم نیست و با ترجمه فعل و توجه به نوع ضمیر به کار رفته یا جمع و مفرد بودن کلمه، می‌توان به پاسخ صحیح رسید.
به نظر من اگر قواعد و اصول عربی را یادبگیری، فراموش نخواه ی کرد برای همین، وقت کمتری به این درس اختصاص می‌دادم و در هفته به طور میانگین چهار ساعت برای درس عربی وقت می‌گذاشتم.


روش مطالعه معارف اسلامی

امیررضا براتی : فراگیری معارف اسلامی نیاز به تکرار بسیار دارد. باید به آیه‌های قرآنی که در کتاب درسی آمده است، مسلط بود و آن‌ها را حفظ کرد. به همین دلیل، مطالعه آن زمان‌بر است و باید مطالب را بارها مطالعه نمود تا به درصد مطلوبی دست یافت. خود من حجم زیادی از مطالعه دروس عمومی‌ام را به مطالعه معارف اسلامی اختصاص می‌دادم؛ شاید به این دلیل که در این درس، مطالعه کتاب درسی، مهم‌تر از تست‌زنی است.

 

روش مطالعه زبان خارجی

امیررضا براتی : زبان انگلیسی ام چندان خوب نبود و در آزمون‌های آزمایشی جزو درصدهای پایینم بود، اما با مطالعه و تکرار، توانستم ضعفم را رفع کنم. برای توانمند شدن در این درس، متن کتاب درسی را روزنامه‌وار می‌خواندم تا بفهمم که موضوع آن چیست و شمای کلی درس دستم بیاید. از کتاب‌های کمک آموزشی نیز برای مسلط شدن بر قواعد و فراگیری نحوه تست‌زنی در این درس استفاده می‌کردم؛ مثلاً برای تسلط بر درک مطلب که در کنکور هشت سوال از آن می‌آید، متن‌های درک مطلب زیادی را مطالعه می‌کردم تا بتوانم هر درک مطلبی را با وجود کلمات جدید و ناشناخته پاسخگو باشم.

به داوطلبان پیشنهاد می‌دهم برای اینکه معنی لغات را فراموش نکنند، معنی آن‌ها را در قالب جمله فرابگیرند. برای این درس نیز حدوداً چهار ساعت در هفته وقت می‌گذاشتم.

 

پیشنهاد میکنم بخوانید : روش های ایجاد علاقه برای درس خواندن >>

 

روش مطالعه زمین شناسی

امیررضا براتی : درس زمین شناسی در زیر گروه یک علوم تجربی ضریب ندارد. برای همین وقت کمی را به آن اختصاص می‌دادک، در واقع فقط هفته‌ای یک ساعت یا حتی کمتر از آن برای این درس تست می‌زدم.

 

روش مطالعه ریاضی و فیزیک

امیررضا براتی : دروس ریاضی و فیزیک برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز بسیار مهم و تأثیرگذار است. من سعی کردم که اول این درس را سر کلاس و با مطالعه درس نامه کتاب یاد بگیرم و سپس با تست و تمرین زیاد به آنها مسلط شوم. البته در هر دو درس، وقت زیادی برای مطالعه نمی‌گذاشتم و بیشتر تست می‌زدم. من به طور ذاتی در هر دو درس توانمند بودم؛ با این همه، برای هر یک به طور متوسط هفته‌ای شش یا هفت ساعت وقت می‌گذاشتم.

 

روش مطالعه زیست شناسی

امیررضا براتی : کتاب زیست شناسی را باید بسیار مطالعه کرد و به متن آن کاملاً مسلط شد در ضمن تست هم باید زیاد حل کرد. خود من برای این درس، تست زیادی از انتشارات مختلف می‌زدم و برای تست زدن هم نگاهم به تست‌های دشوار بود و به این فکر نمی‌کردم که شبیه این سوال تا حالا در آزمون سراسری داده نشده است؛ چون شاید طراحان آزمون سراسری امسال، سوال متفاوتی می‌دادند که همین طور نیز شد و سوال‌های زیست‌شناسی امسال، در مقایسه با سال‌های گذشته، تا حدودی متفاوت بود.

در کل بیشترین ساعت مطالعه من به درس زیست شناسی تعلق داشت. برای روزهای تعطیل حداقل سه ساعت زیست شناسی می‌خواندم و در کل به طور میانگین هفته‌ای ۲۰ ساعت به مطالعه زیست شناسی اختصاص می‌دادم.

 

روش مطالعه شیمی

امیررضا براتی : تلاش می‌کردم به خود کتاب درسی کاملاً مسلط شوم تا بتوانم به سوال‌هایی که به حفظیات شیمی مربوط می‌شود پاسخ بدهم. برای بخش محاسبات نیز زیاد تمرین کردم و با تمرین زیاد، محاسباتم قوی شد. بعضی ازسوال‌های این درس نیز نه حفظی است نه محاسباتی، و برای پاسخ به این سوال‌ها باید مفاهیم دروس شیمی را کاملاً فهمید و دانست که هدف از طرح این مطلب در کتاب درسی چیست و چه فایده‌ای دارد؛ برای مثال، من سعی می‌کردم که یک واکنش شیمیایی را در ذهنم تجسم کنم، اینکه فرضاً وقتی یک مولکول با مولکول دیگر برخورد می‌کند چه اتفاقی می‌افتد به یاری این تحلیل، راحت‌تر از پس سوال‌های شیمی بر می‌آمدم.

برای شیمی نیز بعد از زیست‌شناسی، بیش از سایر درس‌ها وقت می‌گذاشتم. حدوداً ۱۰ ساعت در هفته درس می‌خواندم.البته باید بگویم که ساعت‌های ذکر شده برای زمانی بود که تعطیل بودیم و مدرسه نداشتیم، اما در دوران مدرسه، به غیر از روزهای تعطیل، شش یا هفت ساعت مطالعه می‌کردم.

پیشنهاد میکنم بخوانید : روش های جدید و حرفه ای مطالعه درس ها >>

 

امیررضا براتی
امیر رضا براتی وهمراه با خانواده محترم

رفتار های امیررضا براتی در زمان های مختلف و در مقابل مشکلات

تابستان قبل از سال چهارم

امیررضا براتی : تابستان مدرسه نمی‌رفتم و با برنامه آزمون‌های آزمایشی مطالعه می‌کردم. مباحث مورد مطالعه‌ام نیز دروس پایه بود؛ یعنی سعی می‌کردم که نقاط ضعفم را در دروس سال دوم و سوم ترمیم کنم و روزانه بین هفت تا هشت ساعت مطالعه می‌کردم.

 

تعطیلات نوروز

امیررضا براتی : می‌دانستم که اگر از این ایام خوب استفاده کنم و برنامه مطالعاتی دقیقی داشته باشم، می‌توانم از خیلی از داوطلبان که در این ایام مطالعه نمی‌کنند، جلو بزنم و خودم را بالا بکشم. برای همین طبق برنامه آزمون‌های آزمایشی درس می‌خواندم و به جمع بندی دروس پایه و مطالعه مباحث نیمسال اول سال چهارم می‌پرداختم. لازم است بگویم که برخلاف عده‌ای که می‌گویند باید اسفند ماه تمام درس‌ها را خواند و به پایان رساند، من اواسط اردیبهشت به طور کامل درس‌هایم تمام شد و به جمع بندی جامع درس‌ها رسیدم.

 

یک روز قبل از کنکور

امیررضا براتی : صبح قبل از کنکور، حدود یک یا دو ساعت معارف اسلامی خواندم و روی مباحثی که کمتر مطالعه کرده بودم، تمرکز کردم. بعد مباحث مشترک سوال‌های کنکور ریاضی را حل کردم و غروب هم همراه خانواده بیرون رفتم و در نهایت به خانه برگشتم و به موقع خوابیدم.

 

ماشین حساب

امیررضا براتی : مسائل را ذهنی یا با کاغذ حل می‌کردم و اصلاً از ماشین حساب استفاده نمی‌کردم؛ چون در جلسه آزمون نمی‌شود از ماشین حساب استفاده نمود.

 

اضطراب

امیررضا براتی : مواردی که رتبه‌ام در آزمون‌های آزمایشی خوب نمی‌شد و نتیجه مورد نظرم را نمی‌گرفتم، گاه نگران می‌شدم، اما می‌دانستم که اگر این نگرانی ادامه داشته باشد، مطالعه‌ام مختل خواهد شد و وضعیت بدتری پیدا خواهم کرد. به همین منظور، برای خودم استنتاج می‌کردم که اگر قرار باشد استرس داشته باشم، آزمون بعدی‌ام بدتر می‌شود، پس بهتر است که به جای نگرانی، به فکر رفع مشکل و جبران آن باشم.

 

رقابت

امیررضا براتی : رقابت خاصی با کسی نداشتم؛ البته با یکی از همکلاسی‌هایم که رتبه ۱۴ کشوری شده است، دوست بودم و باهم نکات درسی را مرور می‌کردیم و اگر یکی از ما به نکته درسی جدیدی پی می‌برد، آن نکته را به دیگری می‌گفت. در واقع هر دوی ما سعی می‌کردیم که به یاری هم، بهتر از قبلمان بشویم و همین امر در موفقیت هر دوی ما نقش داشت؛ اما رقابت خاصی با یکدیگر نداشتیم.

 

مشاور

امیررضا براتی : از مشاور استفاده نمی‌کردم و خودم برنامه‌ریزی درسی‌ام را انجام می‌دادم. اگر هم ضعفی داشتم به کمک کتاب‌های کمک آموزشی آن را رفع می‌کردم.

 

خانواده

امیررضا براتی : خانواده، هم از نظر تأمین منابع مطالعاتی و امکانات مورد نیاز و هم آماده کردن محیط روانی مناسب، برای من نقش بسزایی داشتند؛ زمانی که اعتماد به نفسم کم می‌شد یا نگران می‌شدم، به من روحیه می‌دادند. در خانه حتی برادر کوچکترم مراعات حال مرا هنگام تماشا کردن تلویزیون می‌کرد، والدینم نیز در دید و بازدید از اقوام، به شرایط من توجه داشتند و امسال مهمانی رفتن و مهمان آمدن به منزل ما، بسیار کم شده بود.

 

نیایش

امیررضا براتی : بسیاری از اوقات، پس از نماز یا هر در فرصت دیگر ، باخدا حرف می‌زدم و از او برای اینکه یاورم است و در رسیدن به هدفم کمکم می‌کند، تشکر می‌کردم. زمانی هم که نتیجه‌ام بد می‌شد، با پروردگار حرف می‌زدم و به او می‌گفتم که فقط تو می‌توانی کمکم کنی. در کل معتقدم که نیایش در آرامش فرد خیلی موثر است؛ اینکه بدانی کسی هست که بسیار قدرتمند است و حواسش به تو هست، و اگر تلاش کنی و به او توکل کنی، کمکت خواهد کرد.

 

تغذیه

امیررضا براتی : برای ضبحانه چیزی پر انرژی مثل کره و مربا می‌خوردم تا انرژی مورد نیزام را در طول روز تأمین کند. برای ناهار هم سعی می‌کردم که غذای سنگین نخورم تا دچار خواب‌ آلودگی نشوم و شب‌ها هم غذای سبک می‌خوردم تا خواب راحتی داشته باشم و تقریباً هیچ وقت سراغ فست‌فودها نمی‌رفتم.

 

خواب

امیررضا براتی : در شبانه روز هفت یا هشت ساعت می‌خوابیدم؛ البته سعی می‌کردم که زمان خوابم را کمتر کنم، اما دیدم که وقتی کمتر می‌خوابم، اذیت می‌شوم؛ پس سعی کردم که از وقت بیداری‌ام به خوبی بهره ببرم.

 

احساس خستگی

امیررضا براتی : هر زمان که درس می‌خواندن، اما به نتیجه مورد نظرم نمی‌رسیدم، احساس خستگی می‌کردم؛ اما چون هدف بزرگی داشتم،خستگی را کنار می‌گذاشتم. من معتقدم که برای موفقیت و رسیدن به هدف، باید مسیر سختی را طی کرد، و هرچه هدف بزرگتر باشد، مسیر رسیدن به موفقیت سخت‌تر است.

 

تلفن همراه

امیررضا براتی : گوشی نداشتم، اما گاهی سراغ کامپیوتر می‌رفتم و به اینترنت هم سری می‌زدم. یکی از مهم ترین خط قرمز هایم گوشی بود ، چون میدونستم که واقعا وقتم را می گیرد.

 

تفریح

امیررضا براتی : در این یک سال تفریح خاصی نداشتم. گاهی تلویزیون نگاه می‌کردم و ، همان طور که قبلاً اشاره کردم، بعضی از اوقات نیز به اینترنت سر می‌زدم؛ ولی در کل کمتر پیش می‌آمد که وقتم به بطالت هدر برود، و اگر هم زمانی وقتم صرف مطالعه نمی‌شد، بیش از یک یا دو ساعت طول نمی‌کشید.

 

درصد‌های آزمون سراسری امیررضا براتی

امیررضا براتی :

ادبیات: ۹۴/۷ درصد | عربی= ۱۰۰ درصد معارف= ۸۴ درصد | زبان خارجی= ۸۹/۴ درصد

زمین شناسی: ۲۰درصد | ریاضی :۹۶/۷درصد | زیست شناسی: ۹۴/۷ درصد | فیزیک ۱۰۰ درصد | شیمی : ۹۲/۲ درصد

امیررضا براتی
کارنامه امیررضا براتی

سخن آخر

امیررضا براتی : به نظر من، موفقیت دانش‌آموزان شهرستان‌های کوچک در گروه آزمایشی علوم تجربی، بیانگر آن است که امکانات، نقش کمی در موفقیت داوطلبان دارد و مهم‌ترین امر، تلاش یک داوطلب است. به همین خاطر، اگر دانش‌آموزی مصمم باشد تا به هدف خود برسد، نیازی به امکانات عجیب و غریب مثل معلم پروازی و … نیست.

هر داوطلبی باید هدفش را به دقت مشخص کند و مطابق آن تلاش کند، زیرا بدون شک، تلاش و برنامه ریزی دارنده رتبه یک با۱۰۰ متفاوت است؛ البته اگر فردی ساعی و مصمم باشد، می‌تواند در گذر زمان، هدفش را متعالی‌تر کند خود من اوایل می‌خواستم که در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شوم، اما در طی سال چهارم، وقتی دیدم که در آزمون‌های آزمایشی رتبه‌های خوبی کسب می‌کنم، تصمیم گرفتم که رتبه تک رقمی بیاورم و در نهایت به خودم گفتم که چرا برای رتبه یک درس نخوانم؟

و برای کسب رتبه یک تلاش کردم.و بالاخره اینکه داوطلبان هیچ وقت ناامید نشوند؛ چون ناامیدی گناه بزرگی است و به شکست منجر خواهد شد.

منبع : پیک سنجش

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید : GamaPlus@

۶ نظر

  1. امیدوارم آقای براتی همچنان گام‌های موفقیت را بردارن و ممنونم از سایت گاماپلاس بابت تمامی زحماتی که برای دانش‌آموزان این مرز و بوم می‌کشن.
    بسیار عالی و زیبا بود، من که کلی از مصاحبه آقای براتی نکته برداری کردم.
    سپاس از شما

  2. خیلی خوب و امیدبخش بود بازهم از این گفتگوها با رتبه های برتر بکنید.

  3. چه سایت باحالی دارید تازه پیداش کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *