خانه / آموزشی / ۷ تکنیک طلائی برای افزایش تمرکز حواس و دوری از حواسپرتی

۷ تکنیک طلائی برای افزایش تمرکز حواس و دوری از حواسپرتی

تکنیک های افزایش تمرکز حواس چیست ؟

تمرکز حواس

قسمت دوم

تمرکز حواس
 تمرکز حواس

 

?What are the techniques for increasing senses focus

علل مختلف حواسپرتی و عدم تمرکز حواس

ورود تکنولوژی به زندگی انسان باعث تغییرات زیادی در نحوه تعامل انسان با محیط اطراف شده است. مخصوصا با گسترش
اینترنت هر روز حجم زیادی از اطلاعات به مغز وارد میشود که احتیاج به پردازش دارد. به همین دلیل خیلی از افراد برای
عقب نماندن از علم روز مقدار زمان مطالعه خود را افزایش میدهند، اما با این حال به دلیل عدم تمرکز و حواسپرتی در
هنگام مطالعه نمیتوانند نتیجه دلخواه خود را بگیرند.

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که فصلی از کتابی را چندبار خوانده اید ولی به خاطر مشغول بودن ذهنتان متوجه مطلب آن
نشدید و بدون رسیدن به نتیجه ، فقط باعث کاهش یادگیری و خسته شدن مغزتان شده است.
در ادامه ابتدا با دلایل ایجاد حواسپرتی آشنا میشویم و سپس به راه های مقابله با آن میپردازیم.

بسیاری از انسانها از نبود تمرکز هنگام مطالعه رنج میبرند. عدم تمرکز یکی از شایعترین مشکلات دانش آموزان و دانشجویان
است. مهم ترین دلایل حواس پرتی عبارتند از:

چندکاری

کسانی که به طور همزمان چند کار انجام میدهند، شاید احساس کنند که کارهایشان را سریعتر تمام میکنند، اما تقریبا
همیشه انجام چند کار به طور همزمان از انجام یک کاری در یک زمان بیشتر طول میکشد.
هیچ انسانی نمیتواند چند کار را بصورت هم زمان و درست انجام دهد ، البته به جز کارهای ناخودآگاه.
هنگامی که چند کار را با هم انجام میدهید، جابه جایی میان کارها باعث هدر رفتن وقت میشود. همچنین تمرکزهای
پیدرپی و مجدد بر روی چند کار، موجب خستگی مغزتان شده و مشکل را بیشتر میکند.
فرض کنید که باید به طور همزمان یک مسئله ریاضی را حل کنید و به طور همزمان به موسیقی گوش دهید و با دوستتان
هم صحبت کنید. حتما مدت زمانی که طول میکشد تا این کارها را به طور همزمان پیش ببرید بیشتر از زمانی خواهد
بود که میتوانید به طور جداگانه این کارها را انجام دهید.

 

خستگی

بررسی های بسیاری نشان میدهد که کم خوابی، نه تنها تمرکز حواس، بلکه حافظه کوتاه مدت و بسیاری دیگر از کارکردهای مغز را مختل میکند. هنگامی که از خواب محروم می شوید یا به مقدار کمی میخوابید، میزان تمرکز و توجه تان به میزان زیادی افت
میکند.
کار زیاد و عدم استراحت کافی میتواند به شدت در میزان توان ذهنی شما برای تمرکز تاثیر بگذارد.

 

کسالت و بی حوصلگی

انجام کارهای ملال آور و کسالت بار توانایی شما را برای تمرکز کاهش میدهد و شما را به سادگی در معرض حواسپرتی قرار
میدهد.
هنگامی که کاری کسالت بار را که به آن علاقه ای هم ندارید را انجام میدهید، تقریبا هر چیز دیگری را برایتان جذابتر از

انجام آن کار میکند و شما به طور مداوم به کارهایی که به نظرتان جذابتر هستند فکر میکنید.

 

لوازم الکترونیکی

ورود کامپیوتر، اینترنت و موبایلها به زندگی انسان موجب سرعت بخشیدن به زندگی و آسان شدن بسیاری از کارهای روزمره
شده است. ولی مشکلاتی هم همراه خود آورده که عدم تمرکز یکی از شایع ترین آنهاست. اگر به طور مداوم به دنبال چک
کردن ایمیل باشید یا هر چند دقیقه یک بار فیسبوک و توییتر خود را چک کنید، به سادگی حواستان پرت میشود. اگر در
حال انجام کاری هستید که نیاز به تمرکز دارد، هر بار که صدایی از گوشی خود میشنوید، رشته افکارتان به راحتی از هم
گسیخته خواهد شد.

 

عوامل ذهنی حواسپرتی

عوامل ذهنی ایجاد کننده حواسپرتی افکاری هستند که در ذهن شما جریان دارند و میتوانند تاثیری قوی بر روی ذهن و
افکار شما داشته باشند. ناکامی ها یا شادکامی هایی که در طول روز یا حتی در طول زندگی خود داشته اید میتواند به سادگی
ذهن شما را مشغول کند و باعث عدم تمرکز شود. نگرانی و دلواپسی در مورد آینده، مشکلات اطرافیان، ترس و بسیاری از
افکار پریشان دیگر میتواند به سادگی عاملی باشد برای کمک به عدم تمرکز شما بر روی موضوعی خاص.

 

بیماری و اثر داروها

بیماری های زیادی هستند که بر روی قدرت تمرکز حواس شما تاثیر مستقیم میگذارند. اختلال تمرکز ممکن است به دلیل
قطع تنفس حین خواب، افسردگی، کم خونی یا بیماری تیروئید ، بیماری های تنفسی یا بیماری هایی مانند اختلال بیش فعالی و کم توجهی باشد.

داروهایی هم که مصرف میکنید ممکن است عارضه جانبی داشته باشند و باعث عدم تمرکز شوند. برخی از داروها مانند
داروهایی که برای درمان افسردگی، صرع یا عفونتهای آنفلوآنزا به کار میروند، عوارض جانبی زیادی دارند که عدم دقت و
تمرکز حواس یکی از این عوارض است.

 

 

۷ روش موثر برای مقابله با حواسپرتی :

۱_  یادداشت کردن و فکر کردن به عوامل حواسپرتی

همیشه یک دفترچه یادداشت بر روی میز مطالعه خود قرار دهید و اگر چیزی ذهن شما را در هنگام مطالعه مشغول کرد آن را
یادداشت کنید. به طور مثال اگر در مورد مشکل مالی خود فکر می کنید یا اینکه نگران نتیجه کنکور هستید، همه آنها را
یادداشت کنید. به خود تلقین کنید که پس از اتمام مطالعه و در فرصت دیگر به این مسائل خواهید پرداخت. این کار باعث
می شود از نگرانی شما در این مسائل کاسته شده و با خیال راحتتری به مطالعه بپردازید.

زمان معینى را در طول روز، براى فکر کردن درباره موضوعات مختلفی که ذهن شما را مشغول کرده بود و عامل حواسپرتی شما بود اختصاصدهید. سعی کنید این کار را به یک عادت تبدیل کنید.

 

۲_ علاقه داشتن به موضوع مطالعه

این نکته بسیار مهم است که شما به موضوع مطالعه (یا کاری که انجام میدهید) علاقه مند باشید. حتی اگر نسبت به موضوع
مطالعه علاقه ندارید (مثلا یک موضوع درسی) سعی کنید نسبت به آن موضوع علاقه پیدا کنید. علاقه به موضوع میتواند میل
به فراگیری را در شما افزایش داده و باعث شود تمرکز بیشتری داشته باشید. به خودتان تلقین کنید که به موضوع مورد
مطالعه علاقه دارید. سعی کنید ارتباطی بین زندگی خود و موضوع در حال مطالعه پیدا کنید تا علاقهیتان برای ادامه بیشتر
شود. مطمئن باشید هر چه جلوتر بروید اشتیاق بیشتری برای فراگیری پیدا خواهید کرد و تمرکز راحتتر انجام خواهد شد.

در مقاله زیر راهکار هایی را جهت ایجاد علاقه به مطالعه را قرار دادیم. پیشنهاد میکنیم حتما آن را مطالعه کنید.

(( تکنیک های ایجاد علاقه به مطالعه ))

 

۳_ برنامه ریزی و انگیزه

برنامه ریزی دقیق و داشتن انگیزه یکی دیگر از راه های بالا بردن تمرکز حواس هنگام مطالعه است.
در ابتدا و قبل از هر کاری، براى تمام فعالیتهاى درسى و غیردرسى، برنامه ریزی کنید. اوقات شبانه روز را در یک جدول
زمانبندى شده نوشته و براى هر کارى، زمان خاص و مدت زمان معین مشخص کنید. بکوشید تا حد امکان برنامه خود را اجرا
کنید تا بتوانید به ذهن خود نظم بدهید.
علاقه به موضوع در حال مطالعه و برنامه ریزی دقیق می تواند موجب افزایش انگیزه شما شود. هدف های کوچک برای خود
تعریف کنید تا انگیزه خود را بالا ببرید. انگیزه بالا می تواند بسیاری از مشکلات شما در زمینه حواسپرتی را رفع کند.

 

۴_ دور کردن تفکرات منفی و تلاش برای جذب افکار مثبت

در نظر داشتن این نکته ضروری است تا زمانی که شما به افکار منفی بها میدهید، ممکن است در دام حواسپرتی بیافتید!
پیش از شروع مطالعه از گفتن واژههایی همچون: نمیخواهم، نمیدانم، نمیتوانم و… بپرهیزید. ترس، بدگمانی و بیارادگی را از
ذهن خود دور کنید.
هرگز به خود اجازه ندهید که هیجانها و تفکرات منفی، شما را در خود غرق کند و تمرکز حواس را در شما مختل کند.
پیوسته با خود تکرار کنید که قادر به انجام کاری که میخواهید انجام دهید (مطالعه، نوشتن، کار کردن و …) هستید و به
بهترین نحو از پس آن بر میآیید. سعی کنید تفکر مثبت را مدام در خود پرورش دهید. کسی که اعتماد به نفس خود را
افزایش دهد، احساس شعف و شادی را در خود احساس میکند و در حالت شادمانی نیز تمرکز حواس بهتر خواهد بود.

۵_ انجام دادن تمرینات افزایش تمرکز حواس

برای داشتن تمرکز حواس تمرینات زیادی وجود دارد که در بخش به چند مورد مهم آن می پردازیم.

اول_ داشتن توجه تعمدی

یعنی به صورت کاملا عمدی نسبت به کاری که انجام میدهیم تمرکز داشته باشیم و سعی کنیم فقط به همان کار فکر کنیم.

دوم_ شمارش واژگان

یک پاراگراف از یک کتاب را انتخاب کنید و واژگان آن را با سرعت کم و دقت بالا بشمارید.
و هرگاه تمرکزتان به هم خورد و پرش فکر داشتید برگردید و از اول بشمارید.
هروقت موفق شدید کلمات یک پاراگراف را بشمارید آنوقت به سراغ شمارش واژگان دو پاراگراف بروید.

سوم_ شمارش معکوس از ۵۰

با سرعت کم و ثابت شروع به شمارش اعداد از ۵۰ به صفر می کنید و اگر حواستان پرت شد دوباره از ۵۰ شروع میکنید.
وقتی موفق شدید از ۱۰۰ و بعد از ۲۰۰ به پایین میشمارید.

چهارم_ کم کردن اعداد از ۱۰۰

ابتدا از ۱۰۰ دوتا دوتا کم میکنید تا به صفر برسید ، با سرعت کم و ثابت و همچنین دقت و تمرکز زیاد.
اگر حواستان پرت شد هم که میدونید باید چکار کنید!!!
اگر موفق شدیم و این کار را انجام دادی حالا ۳تا ۳تا از ۱۰۰ به پایین بیایید و بعد ۴تا ۴تا …

نکته مهم : معمولا پس از چندبار انجام تمرینات ، این اعداد را حفظ میکنید و شاید بتوانید بدون توجه و بصورت ناخود آگاه این تمرینات را انجام بدهید اما این نوع تمرین اصلا به درد نمیخورد چون هدف از تمرینات تقویت تمرکز و توجه شما نه صرفا گفتن اعداد.

نکته : این تمرینات را به ترتیب از بالا به پایین و هر کدام را روزی دو بار و به مدت سه ماه انجام دهید تا اسطوره تمرکز حواس شوید.

 

۶_ اولویت بندی کارها

اولویت بندی کارها و برنامه ریزی یکی از عوامل موثر در داشتن تمرکز حواس است چون دقیقا میدانیم که کدام کارها را انجام دادیم و چه کارهایی مانده که باید انجام دهیم.

همیشه به یاد داشته باشید که سخت ترین و زمان بر ترین کار ها را اول صبح (زمانی که در اوج انرژی و تمرکز خود قرار دارید) انجام دهید. تمیز کردن اتاق مطالعه یا پاکنویس کردن جزوه را می توان در آخر شب نیز انجام داد.

به قول برایان تریسی که در کتاب (( قورباغه ات را قورت بده )) می گوید :

ابتدای هر روز قورباغه های بزرگتر را قورت دهید و سپس به سراغ قورباغه های کوچکتر بروید.

یعنی همیشه اول کارهای سخت تر و مهم تر را انجام بده و بعد سراغ کارهای آسانتر و نه چندان مهم برو .
توجه کنید که هیچوقت کار مهم خود را آخر شب انجام ندهید چرا که احتمالا بهانه ای پیدا می کنید تا آن را به روز بعد موکول کنید.

 

۷_ دور کردن عوامل حواسپرتی

به جرات میتوان گفت مهم ترین عامل حواسپرتی در دنیای امروز رسانه های ارتباطی و لوازم سرگرمی هستند.
وسائلی همچون موبایل ، تلویزیون ، کنسول های بازی ، لب تاب و تبلت.
هممون یواشکی به افرادی که اطرافمون هستند و غرق موبایل خود شده اند نگاه کردیم و شاید کمی هم خندیدیم.
اما باید بپذیریم که دنیای تکنولوژی امروز کمر همت بسته برای دزدیدن تمرکز ما…
حتما زمان مطالعه یا انجام کاری که نیاز به تمرکز حواس و عدم حواسپرتی دارید این لوازم را از خودتون دور کنید.
و اگر میخواهید حواسپرتی را به صفر برسونید بهتره که موبایل خودتون رو خاموش کنید و دور از دسترس قرار بدید.

 

متمرکز و موفق باشید

 

۴ نظر

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم

  2. خیلی ممنون از سایت عالی و بسیار مفید شما

  3. خوب بود دستتون درد نکنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *